Tűzkő Klára, beszédértés-terapeuta, idegrendszeri integrációs mozgásterapeuta és Integratív babaterapeuta (IBT) jelölt

Mi van a mai gyerekekkel?

Sajnos a világunk nem úgy van berendezve, hogy spontán fejlődés útján megfelelő ingereket szerezzenek a mai gyerekek. Ezért mind a négy saját gyerekem részt vett legalább egy év Alapozó Terápián.

A szövegértés tematikája egyetemi éveim alatt érintett meg. Mint a tanulási készségek alapja, ez kellene, hogy a legfontosabb terület legyen óvodai éveink alatt. Mégis, mivel a folyamat rejtett, hibái nem olyan szembetűnőek, mint a kiejtés logopédia által korrigálható eltérései, gyakran elkésik a segítség.

A helyzet a képernyő-kultúra robbanásszerű térnyerésével drámai méreteket kezd ölteni. A segítség pedig sokszor későn érkezik. Amíg a hiány, az eltérés apró, elég lenne kis változtatás a gyermeket érő ingerek minőségében, mennyiségében, valamint a gátak, organikus akadályok elhárítása az útból.

Érdemes-e várni?

Legtöbbször azonban csak legyintünk, mondván: „minden gyerek másképp fejlődik”, és nem nézünk utána, vajon a kisgyermek, a tipegő, aki még nem beszél, tényleg jól hall, jól lát-e? Tényleg „mindent megért”? Vagy csak saccolgat, szájról olvas, szituációból veszi le az információt.

Ha időben segítünk, éveket spórolunk. Később a hiányokat pótolni csak nagyon célzottan, sokszor évekig tartó, költséges mozgásterápiával egybekötve lehet.

Tűzkő Klára vagyok, beszédértés-terapeuta, idegrendszeri integrációs mozgásterapeuta és Integratív BabaTerapeuta jelölt.

Tűzkő Klára beszédértés-terapeuta, idegrendszeri integrációs mozgásterapeuta

„A kisfiam kéri a mesét, amit eddig elutasított. Egy ideje nem náthás. A beszédértése sokat javult. Választékosabban beszél. Hosszabbak a mondatok. Beszédkésztetése erősödött.”

Csilla (Beszédindító Kaland)

„A kislányom beszédkésztetése két-három hét alatt erősödni kezdett. Hat hét után két tagú közlések, a 10. hét után háromszavas mondatok jelentek meg a beszédében. A szórobbanás korszaka elkezdődött. Korábban nehezen vált le, azóta a szeparációs szorongása lényegesen enyhült.”

Dzsenifer (Beszédindító Kaland)

Így dolgozom és megmutatom neked is!

A legfontosabb, hogy nem a mozgás javítása a cél. A mozgás itt az az eszköz, amin keresztül hozzáférünk az idegrendszerhez, mozgással késztetjük érésre az elakadt folyamatokat. Ettől még persze javul a mozgás is! És ha úgy látjuk, szükséges, gyógytornászt vagy manuális terapeutát is bevonunk a közös munkába.

Az általam használt módszer az Alapozó Terápiák Alapítványnál tanultakra épül, tulajdonképp gimnasztika. Ehhez jött még Fekete-Cseri Zsuzsanna metódusa. Az ő holisztikus módszere az összes lehetséges organikus akadályt igyekszik feltérképezni és elhárítani a fejlődés útjából. A tőle ellesett módszerességgel igyekszem a megelőzésre fókuszálni, illetve 20 hónapos kortól, nembeszélő babákon segíteni. Egyéni óráimon csak a babával foglalkozom. Ha sikerül kiépíteni egy bizalmi kapcsolatot, akkor jöhet a munka dereka. Minden óra végén elmondom a szülőnek, mi történt, és otthon mire tud figyelni, mivel segíti a gyermek érését. Együtt vezetjük a fejlődési naplót is, amiből további következetéseket nyerünk.

A szülő szoros kísérése a leghangsúlyosabb a munkám során. Ha a szülő nem tudja követni gyermeke fejlődését, érthető módon elbizonytalanodik. Ha a terapeuta és a szülő kapcsolata jó, együtt valódi gyógyulást érhetnek el.

Online tanfolyamaimon hetente adok lehetőséget a szülőknek, hogy a Fejlődési naplót velem együtt kitöltve követni tudják az épp zajló idegrendszeri folyamatokat.

Történetem

Mind a négy gyermekem nagy tanítómester! Ahogy ők a körülöttük lévő világra reagálnak, úgy mutatják nekem az utat, merre érdemes és merre nem szabad haladnunk családként.

Az első hárommal egészen sima utunk volt. Itt egy kis tartáshiba, ott némi Dévény manuálterápia, mehetünk szépen tovább.

Ha csak ők hárman lennének a gyermekeim, nem tapasztaltam volna meg a tehetetlenségnek, kétségbeesésnek azokat a mélységeit, amelyeket negyedik gyermekünk gondozása közben élhettem és élhetek meg ma is. Ha a többiek elvittek is a határaimig, a negyedik gyermekemmel élhettem meg azokat a nehézségeket, amelyek úgy érzem, hivatottá tesznek arra, hogy nehézséggel élő családokhoz szóljak.

A kalandos negyedik

Legkisebb gyermekünket nagyon vártuk a három testvérével együtt. Amikor megszületett, éreztük, hogy most lett teljes a család. Egy hónapos korában költöztünk új otthonunkba, egy számunkra idilli családi házba. A babát, aki addig a szülői hálóban aludt, 9 hónapos korában áttettük a gyerekszobába, a testvéreihez.

Ő viszont nem akarta megszokni az új helyét, gyakran felébredt, sírt. Átmentem hozzá és igyekeztem vigasztalni, visszaaltatni. A gyakori ébredések miatt viszont állandóan fáradt voltam. Nem tudom, tapasztaltad-e már, hogy ha fáradt vagy, neked is nehezebb türelmesnek lenni. Hát, nekem sem sikerült mindig. Én is türelmetlen lettem, és ráadásul közben kitört a nyári szünet, ami azt jelentette, hogy napközben sem tudtam többé szundítani, hogy kicsit erőre kapjak. Segítség nélkül kellett ellátnom hat fős családunkat. Rettentő fáradt és türelmetlen voltam akkoriban. Igazi házisárkány!

Kisiklik a fejlődés

Egyre többször fordult elő, hogy nem tudtam akkor odamenni a kicsihez, amikor ő igényelte volna. Amikor járni kezdett és már maga is ki tudott mászni a kiságyból, sétára indult a lakásban. Állandóan aggódtam érte, hogy éjjel magára ránt valamit.

Sokszor kért segítséget, erre éppen vagy tudtam reagálni, vagy nem. A meg nem értés, a tekintet-kapcsolat hiánya miatt kisfiam elhangolódott a valóságtól, vagyis tőlem. Képzeletvilágba menekült, rugalmatlan lett, nagyon nehéz volt rávenni az együttműködésre. Az óvodába szoktatás egy rémálom lett annak ellenére, hogy kisebbik bátyjával egy csoportba került és jól ismerte az egyébként kiváló nevelőket.

Lehetőség a javításra

Amikor az Alapozó Terápiák Alapítvány Homloklebeny Terápiás képzését elkezdtem, akkor esett le a tantusz, hogy kisfiam tünetei egyértelműen ennek az agyterületnek az alulműködését mutatják. Nem akartam terhelni amúgy is sok sebből vérző anya-gyerek kapcsolatunkat azzal, hogy saját magam kezeljem, így csak egy év múlva kaphatott szakszerű segítséget a Kerek-Világ Ház Alapítványnál, ahol akkor kezdtem dolgozni.

Három évig járt mozgásterápiára, ahol nagyon sok területen fejlődött. Kitartó lett. Nem rajzolt 5 éves koráig, ma már szépen ír és gyönyörűen rajzol. Nem lehetett vele társasozni, mert annyira félt, hogy veszít, hogy bele sem kezdett. Ma már jót lehet vele játszani, szívesen mesél saját történeteket és szépen mond verset is.

Kettőnk kapcsolata a regressziós időszakokban gyógyult meg, ez nem volt egyszerű. Tapasztalataimat beépítem a munkámba, de a legjobban azt szeretném, hogy senkinek, soha ne kelljen ilyen nehéz és fájdalmas tapasztalatokat szereznie.

Tudásom a garancia

Szakdolgozatomat Gósy Mária módszerével kisiskolások beszédértés-fejlődéséről írtam. Tapasztalataim szerint nagy baj, ha a beszédkésés iskolás korra nem rendeződik. Hiába kapnak ugyanis nyelvi segítséget a gyerekek az iskolában, a szövegértés, ami a legfontosabb tanulási készség, még évekig alig-alig javul.

Tréningeket kezdtem vezetni és elsősorban óvodás, kisiskolás korosztállyal szereztem tapasztalatokat. Figyelmem 4 saját gyermekem fejlődése közben egyre inkább az óvodás kor előtti időszakra terelődött. Egyre több nem beszélő tipegő és idegrendszeri éretlenségben érintett vagy veszélyeztetett babával és családjaikkal lett alkalmam együtt dolgozni.

Végül a fokozódó igények miatt úgy döntöttem, hogy tudásomat, tapasztalatomat átviszem az online térbe.

Beszédindító Kaland nevű képzésemen egyre több elégedett, magabiztos szülő tanulja meg, hogyan lendítheti tovább gyermeke megakadt érési folyamatait azért, hogy a mozgás, a beszéd és a szocializáció terén egyaránt jól fejlődhessen kisgyermeke.

Az első a kötődés

Saját gyermekemmel való küzdelmeimből első kézből tudom, hogy semmilyen hiper-szuper értelmi fejlődés nem helyettesíti az egészséges érzelmi kapcsolatot szülő és gyermeke között. A jó kezdet a szülőszobán kezdődik, és folytatódik az első hat hét békéjében. Sokan ma még nem készülnek a gyermekágy szakaszára, pedig ezt a fizikailag megterhelő és érzelmileg kimerítő időszakot jól megélni csak felkészülten lehet. Ezért hoztam létre a Gyermekágyas Tervezőt.

De mit tehetünk azokkal a babákkal és családjukkal, akik számára az érkezés döcögői nem simulnak ki pár hét alatt? Mit tehetsz, ha a babád minden látható ok nélkül csak sír és sír? A Perinatus Alapítvány által Magyarországra érkezett Integratív BabaTerápia képzés hallgatójaként nagy öröm számomra, hogy nemsokára ebben a helyzetben is tudok segíteni.

Végzettségeim:

2023

Integratív babaTerápia képzés: az első ilyen magyarországi képzésen veszek részt, ahol maga a módszer megalkotója, Matthew Appelton tanít minket. A tanfolyam 2025 júniusában ér véget. Azt tanuljuk, hogy a babák hogyan mutatják meg magzatkori és születés körüli tapasztalataikat, és hogyan dolgozhatnak ezekkel a korai élményekkel, akár traumákkal.

2016

Homloklebeny tréning: módszer a gyermek és felnőtt idegrendszer homloklebeny területének egyéb rendszerekkel való összeköttetéseinek aktiválására és fejlesztésére

2009

GMP diagnosztika és terápia tanfolyamot kiegészítő képzés

2009

Alapozó Terápiák Alapítvány - 35 órás ráképzés: képesít egyéni és kiscsoportos terápia végzésére, valamint tájékozódó felmérésre

2007

Alapozó Terápia terapeuta-képző - 120 órás akkreditált pedagógus-továbbképzési program

2007

Magyar nyelv és irodalom szakos bölcsész és tanár diploma (PPKE-BTK)
Diplomamunka: Kisiskolások anyanyelvfejlődése (beszédészlelés zavarai)
Témavezető: Prof. Dr. Gósy Mária.

2005

GMP diagnosztika és terápia: a beszédészlelés zavarait méri és javítja

„Szerintem szuper volt az, hogy a szülőknek adott tanácsaid nagyban hozzájárultak a gyerekek fejlődéséhez. Az pedig, hogy könnyen megtaláltad a közös hangot a gyerekekkel, megkönnyítette a munkát velük."

Marcsi

„Sajnos a szülés utáni szakaszra nem készülnek az anyukák, csak a szülés napjára. Pedig ami utána jön, az nagyon nehéz. Fel kell rá készülni. Klári a második gyermekem születése előtt is sok újat tudott mondani."

Panka (Gyermekágyas Videókurzus)

Cikkeim

Gondok és gondoskodók a gyermekágyas háznál

Hogyan segíts, hogyan ne? Gyermekágyas házirend kezdeményezésem egy angol nyelvű cikk alapján született. Louise Herbert cikke bejárta a világ közösségi sajtóját. Így jutott el hozzám is, egy otthonszülős facebook csoportban osztotta meg valaki. A cikk arra az általános jelenségre reflektál, hogy a gyermekágyas kismamák gyakran kapnak olyan „segítséget”, ami inkább teher számukra. Louise egyik követőjét […]

Elolvasom a cikket
A képen egy szülőpár látható. Az anya éa az apa kezében egy-egy újszülőtt alszik. A szülők szintén szundítanak a kanapén egymásnak dőlve. Kimerültnek látszanak.

Túl nagy világ

Túl sok tárgy – túl sok opció – túl sok információ – túl nagy sebesség. Kim John Payne Egyszerűbb gyermekkor című könyvében ez az a bizonyos négy túlzás, ami a mai gyerekek életét túlfeszíti. A családokra nehezedő stressz olyan fokú, hogy a háború sújtotta területeken és menekülttáborokban élő gyerekeknél a szerző által tapasztalt PTSD-hez (poszttraumás […]

Elolvasom a cikket
Kis gyermek mered megbűvölten egy fénylő földgömbre. A glóbusz nem látszik teljes terjedelmében, csak egy szelete. A Földgömböt hálózat veszi körül, melynek mégyzetesen érintkező pontjai világítanak. egy ilyen világító ponthoz érinti a kisgyerek a mutató ujját.
blog

Hobbim

Szabadidőmben a táncnak hódolok. A flamenco számomra az érett nőiesség tánca. Élethosszig lehet benne fejlődni. Ha túlpörög az elmém, a bonyolult táncmozdulatok visszahoznak a jelenbe.

Ha nem táncolhatok, akkor kirándulok. Nyáron a tópart a kedvenc helyem. Kisebb fiaimmal egyre nagyobb túrákat teszünk a környéken.

Klári flamencot táncol